Serviceline
Serviceline Industriële Sensoren
Serviceline Explosiebeveiliging

Veldbuscomponenten voor eerste EST-installatie van Eni in Sannazzaro dè Burgondi, Italië [Referentie]

Projectdetails

Circa 15 000 I/O-signalen permanent aangesloten in Sannazzaro dè Burgondi
Circa 15 000 I/O-signalen permanent aangesloten in Sannazzaro dè Burgondi

Klant | Eni

Project | Integratie van veldbuscomponenten in de architectuur van de eerste EST-installatie

Locatie | Sannazzaro dè Burgondi, Italië

Voltooiing | oktober 2013


Projectrapport

De klant

De implementatie van een nieuwe procedure brengt tal van uitdagingen met zich mee, vooral
in de loop van een omvangrijk project. Innovatie combineren met de nodige veiligheid en betrouwbaarheid is echter een essentiële basisvereiste in de olie- en gasindustrie.

In mei 2011 legde Eni, één van de grootste geïntegreerde bedrijven binnen de energiesector, samen met de gespecialiseerde installatie-ingenieurs van Saipem, Italië's grootste onderneming, de funderingen voor de eerste EST-installatie in Sannazzaro dè Burgondi. EST staat voor “Eni Slurry Technology”. EST is een nieuwe procedure ontwikkeld om afvalmateriaal van het raffinageproces om te zetten in waardevolle producten.

Dankzij EST kan de raffinaderij nu ruwe olie zoals ongezuiverde aardolie, bitumen en boorputolie gebruiken en upgraden. De installatie wordt ook gebruikt voor onderzoek- en ontwikkelingsdoeleinden door Eni. Enkel een procesarchitectuur die aan de allerlaatste normen voldoet, is opgewassen tegen dit veeleisend toepassingsprofiel.

De vereisten

Eni en Saipem definieerden rechtstreekse informatie-uitwisseling binnen de systeemarchitectuur als het focuspunt van een duurzame oplossing. Ondanks het feit dat de installatie over verschillende delen van de raffinaderij zou worden verspreid, moest toch ook een uitgebreide algemene integratie worden verzekerd.

De volgende componenten moesten op doeltreffende wijze als één systeem kunnen functioneren:

  • Distributed Control System (DCS)
  • Emergency shut-down (noodstopprocedure)
  • Fire Protection devices (brandbeveiligingsapparatuur)

Op basis van deze vereiste leek veldbustechnologie de ideale oplossing om de functies van statusweergave, alarmsignaal en procesdiagnostiek te combineren voor de hele raffinaderij. Toen moesten Eni en Saipem enkel nog de juiste partners vinden die de uitgebreide integratie van alle procesdata in één enkel systeem konden onderbrengen.

De oplossing

Yokogawa en Pepperl+Fuchs
boden de geschikte oplossing voor deze veeleisende toepassing. Distributed Control System, noodstopprocedure en brandbeveiligingsapparatuur zijn volledig geïntegreerd in de systeemarchitectuur die werd geïnstalleerd door Yokogawa. Zo'n 15 000 I/O-signalen werden permanent aangesloten. 5 500 veldbusinstrumenten worden bestuurd door middel van 650 segmenten.

Alessandro Malberti, productmanager bij Yokogawa Italy, verklaarde: "De oplossing omvat alle systemen: DCS, ESD en F&G. Zij maken de rechtstreekse uitwisseling van informatie binnen de architectuur mogelijk, waarbij slechts één redundante bus wordt gebruikt om alle systemen te verbinden. De door Yokogawa voorgestelde topografie is gebaseerd op de samenvoeging van het Centum VP Distributed Control System (DCS) en het ProSafe RS ESD-systeem en omvat alle besturings- en veiligheidsfuncties". Plant Asset Management wordt geïmplementeerd via de PRM-module.

De infrastructuurcomponenten van Pepperl+Fuchs garanderen dat de FOUNDATION Fieldbus H1- segmenten doeltreffend functioneren. Vooraf bedrade verbindingskasten met segmentbeveiliging voor zone 2 bieden een intrinsiekveilige verbinding voor instrumenten met de High-Power Trunk. Dit concept laat tegelijkertijd lange kabelafstanden en een groot aantal apparaten per segment toe. Zij voorzien de veldapparatuur van de mogelijkheid om de procesautomatisering te beschermen en maximale beschikbaarheid te garanderen door bijvoorbeeld kortsluitingsbeveiliging. Met de FOUNDATION Fieldbus-technologie kunnen producten van andere producenten daarenboven gemakkelijk worden geïntegreerd. Zo werden hier in de raffinaderij bijvoorbeeld instrumenten van Metso, Emerson, Vega, Biffi en Auma geïntegreerd.



Voorzien van accessoires en vooraf bedraad in de roestvrijstalen behuizing: "Segment Protector" verbindingskasten voor zone 2 en explosiebeveiliging voor "Ex ic" intrinsieke veiligheid

Dankzij de Advanced Diagnostics Module (ADM) is geen preventief onderhoud meer vereist; onderhoud volgt wanneer er daadwerkelijk nood aan is.
Dankzij de Advanced Diagnostics Module (ADM) is geen preventief onderhoud meer vereist; onderhoud volgt wanneer er daadwerkelijk nood aan is.

De Advanced Diagnostics Module (ADM), ontwikkeld en geproduceerd door Pepperl+Fuchs, maakt een snelle configuratie van de veldbussegmenten mogelijk. Wanneer het systeem in werking is, garandeert de ADM's bewaking van de fysieke laag een snelle detectie van fouten of storingen. Het deskundige systeem verwerkt waarschuwingen en signalen van de veldbuscomponenten, zet deze om in verstaanbare taal en stelt zelfs een oplossing voor aan het onderhoudspersoneel. Met deze features ondersteunt de ADM het tijdige onderhoud en de maximale beschikbaarheid van de veldbussegmenten voor Eni. Onderhoudswerk wordt niet langer preventief uitgevoerd, maar enkel wanneer een daadwerkelijke behoefte wordt geïdentificeerd.

"We geloven dat het onze verantwoordelijkheid is om de correcte werking van de FOUNDATION veldbussegmenten op lange termijn te garanderen. Dit is de reden waarom we voor de oplossing van Pepperl+Fuchs kozen", bevestigde Yokogawa's productmanager. "De Advanced Diagnostics Module van Pepperl+Fuchs laat ons toe een ononderbroken bewaking uit te voeren, zelfs voor de installatietechnologie geïntegreerd in het installatiebeheerssysteem".

In Sannazzaro dè Burgondi verzekeren geïntegreerde systemen en krachtige veldbustechnologie maximale beschikbaarheid, een uitgebreide datastroom en lage onderhoudskosten.